12 MINUSÓW utworzenia ZFŚS

Opublikowane przez Joanna w dniu

Wpis został przygotowany dla każdego, kto planuje utworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej ZFŚS, Fundusz) i rozważa za i przeciw.
W tym wpisie przywołam 12 MINUSÓW, na które warto zwrócić uwagę w trakcie tworzenia ZFŚS.

W poprzednim wpisie przedstawiłam PLUSY przemawiające za utworzeniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS, Fundusz), a dzisiaj skupię się na minusach, które niestety też występują.

Jak tworzyłam treść do tego wpisu, to ilość ‘MINUSÓW” przeważyła nad “PLUSAMI”, ale proszę się nie zrażać! Nie mam na celu zniechęcenia kogokolwiek w kwestii tworzenia Funduszu. Treści, jakie tutaj publikuję, mają za zadanie zbudowanie świadomości i dokonywania racjonalnych wyborów.

Na te wszystkie minusy są sposoby i wiele z nich da się również wyeliminować. Między innymi na tym się skupiam w moich autorskich szkoleniach o tematyce ZFŚS.

Przypominam, że są pracodawcy, którzy nie mają prawa wyboru i spoczywa na nich obowiązek utworzenia ZFŚS, bez względu na liczbę pracowników. Są to na przykład pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

12 minusów utworzenia ZFŚS

Jako minusy ZFŚS postrzegam w szczególności to, że:

  1. Pracodawca, aby móc udzielić dofinansowania, przyznać pomoc ze środków ZFŚS, musi odpowiednio poznać sytuację życiową, rodzinną i materialną osoby wnioskującej o pomoc. Zdarza się, że pracownicy lub emeryci przekazują w oświadczeniach niezgodne ze stanem faktycznym dane, aby uzyskać wyższe dofinansowanie. To wysoce naganne zachowanie. Co prawda większość rzeczy da się zweryfikować. Natomiast pracodawca nie zawsze chce i może wnikliwie zgłębiać sytuację materialną pracownika. Takie sytuacje są krępujące, a nawet utrudnione dla obu stron.

  2. W ZFŚS występują różne nietypowe problemy, które nie są rozwiązane ustawowo i wielu pracodawców nie wie, jak się zachować w tych sytuacjach. Można tutaj wskazać m.in. nieuregulowane kwestie takie jak praca “na czarno”, konkubinat, zakonnice pracujące np. w szkole, itp.

  3. W związku z dowolnością tworzenia regulaminu ZFŚS i brakiem jednego narzuconego wzoru, wielu pracodawców prowadzi ZFŚS niezgodnie z przepisami. Niedopracowane w regulaminie zasady badania sytuacji socjalnej, w tym kryteria wypłaty środków i sposób badania sytuacji socjalnej, prowadzą do różnego rodzaju nieprawidłowości. Prowadzi do to tego, że Fundusz nie niesie faktycznej pomocy osobom najbardziej potrzebującym i zdarza się, że dopłaca osobom bogatym. To wbrew istocie ZFŚS. W dodatku naraża pracodawcę na kary związane z błędami w regulaminie.

  4. Poprzez powyższe nieprawidłowości w konstruowaniu regulaminu przyznawania świadczeń dochodzi do różnych nadużyć. Przez co bywa, że ZFŚS staje się „kością niezgody” w niektórych zakładach pracy.

  5. ZFŚS jest funduszem celowym, kontrolowanym, a jego środki muszą być wydatkowane zgodnie z przepisami prawa, w przeciwnym wypadku grożą pracodawcy (i/lub osobom działającym w imieniu pracodawcy) kary grzywny i inne konsekwencje. Stąd wielu pracodawców czuje obawę, czy aby na pewno w ich zakładzie ZFŚS, jest prowadzony prawidłowo. Często podczas kontroli zewnętrznych dochodzi do wymierzenia kary finansowej z PIP lub składek do ZUS, czy podatku.

  6. Pracodawca nie ma całkowitej swobody w dysponowaniu środkami ZFŚS. Jeśli nie chce załapać się na niemiłe konsekwencje podczas kontroli, musi przestrzegać przepisów prawa, które ograniczają go w wielu sprawach.

  7. Jeśli środki ZFŚS są wydatkowane niezgodnie z ustawą o ZFŚS, czyli np. „wszystkim po równo”, albo stosowane są pozorne różnice, albo na przykład zostały wydane bez badania sytuacji socjalnej, albo zróżnicowane na podstawie kryteriów poza socjalnych, wówczas bardzo łatwo jest narazić się na zarzuty ze ZUS lub US. Wówczas takie wypłaty podlegają składkom do ZUS, PPK oraz opodatkowaniu – jak od wynagrodzenia. Gdy na kontrolę przyjdzie PIP, to można otrzymać karę grzywny, którą płaci się z własnej kieszeni. Zatem poprzez nieprawidłowe zapisy w regulaminie (i/lub nieprawidłowe działanie) pracodawca naraża siebie i pracowników na niemiłe konsekwencje podczas kontroli.

  8. Zdarza się, że pożyczkobiorca nie spłaca pożyczki mieszkaniowej. Wówczas trzeba wszczynać procedurę windykacyjną, która z reguły dla nikogo nie jest miła.

  9. Czasem środków jest mało, a chętnych do ich otrzymania dużo i trudno jest je sensownie podzielić. Ustalenie odpowiednich zasad i warunków wypłaty świadczeń wymaga czasami sporego wysiłku.

  10. Czasami trafiają się osoby roszczeniowe, które uważają, że wszystko im się z ZFŚS należy i żądają wypłat, piszą skargi do PIP, donosy itp. Wówczas praca z ZFŚS może stać się mniej przyjemna, a nawet uciążliwa.

  11. Ustawa o ZFŚS niestety nie wyjaśnia wielu wątpliwości, które pojawiają się w trakcie pracy z ZFŚS. Dodatkowo jest rozbieżne orzecznictwo sądowe, co w połączeniu z niejasnymi przepisami utrudnia prowadzenie spraw ZFŚS.

  12. Wiele ustaw i rozporządzeń ma wpływ na sprawy ZFŚS, nawet jeśli ustawa o ZFŚS o nich nie wspomina, dlatego czasami trudno jest nadążyć za przepisami prawa, które w dodatku ciągle się zmieniają.

Czy chcieliby Państwo coś do tej listy jeszcze dodać?
Co dla Państwa jest najbardziej uciążliwe i najtrudniejsze w ZFŚS?

Zapraszam do dzielenia się swoimi opiniami w komentarzu.

Temat funduszu szeroko omawiam na swoich szkoleniach. Zapraszam do zapoznania się z ofertą osoby, które już prowadzą ZFŚS i chciałyby poszerzyć wiedzę na ten temat, poznać najnowsze zmiany w przepisach prawa oraz poprawić ewentualne błędy.
Szczegóły szkoleń i promocji na stronie www.aserto.edu.pl/zfss

Promocja ZFŚS
[autopromocja]

Zapraszam również do zapoznania się z artykułem dotyczącym wydatkowania środków z ZFŚS:

ZFŚS – Karty na fitness i opodatkowanie

 

Ważne:

Niniejszy artykuł jest chroniony prawem autorskim. Zabrania się jego kopiowania i cytowania bez podania źródła i autora.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej.

 

 

Jeśli chcieliby Państwo być na bieżąco ze sprawami ZFŚS, zapraszam do zapisu do ZFSSlettera (specjalistycznego newslettera na temat ZFŚS): www.zfssedukacja.pl.

 

Promocja ZFŚS
[autopromocja]

ZFŚS Joanna Krystyna Robak

Joanna Krystyna Robak

Ekonomista. Ekspert z zakresu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Od 1997r. do 2013r. pracownik urzędu gminy oraz główny księgowy jednostek budżetowych. W latach 2013 – 2015 pracownik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Wydziale Realizacji Dochodów. Równolegle z pracą w ww. jednostkach od 2010r. do 2017r. manager i dyrektor nowosądeckiej filii znanej ogólnopolskiej sieci szkół. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie, Wyższej Szkoły Nauk o Zdrowiu oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. 

Od 2009r. uznany i ceniony przez uczestników szkoleń trener z zakresu prawa pracy, kadr i płac, a w szczególności ZFŚS. Posiada ponad 28-letnie doświadczenie w pracy z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zwłaszcza w jednostkach budżetowych, w tym w szkołach. Certyfikowany trener i egzaminator wg Standardów Jakości VCC z zakresu kadr i płac. 

Autor wielu publikacji oraz kilkunastu książek na temat ZFŚS. Autor Akademii ZFŚS oraz ZFSSletteranajwiększego w Polsce, eksperckiego newslettera  dedykowanego w całości sprawom ZFŚS dostępnego na www.zfssletter.pl.

Praktyk.

Dzięki opiniom klientów:

Uhonorowana prestiżową nagrodą w XIX edycji konkursu Polish Businesswomen Awards w kategorii:

Lider w dziedzinie przekazywania wiedzy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zdobywca 1 miejsca w Nowym Sączu w konkursie Orły Edukacji.

blankblankblankblank blank

Niniejsza publikacja została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności oraz z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia praktycznego jej autora i jest aktualna w chwili jej publikacji. Podane w niej informacje, zaproponowane rozwiązania i wskazówki dotyczą sytuacji typowych. Wskazane propozycje mogą wymagać dodatkowych konsultacji, w celu dostosowania do wewnętrznej sytuacji w zakładzie pracy. Opublikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z powyższym autor oraz wydawca nie ponosi odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w niniejszej publikacji wskazówek, przykładów i informacji do indywidualnych, nietypowych przypadków. Informacje zawarte w niniejszej publikacji nie mają charakteru porady czy opinii prawnej. Wszelkie materiały zawarte w niniejszej publikacji mają charakter wyłącznie popularyzacyjno-informacyjny.

Kategorie: ZFŚS

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *